MASTIFF
Mastif jest najcięższym opancerzonym transporterem piechoty Armii Brytyjskiej, kupiony przez MoD specjalnie do max. bezpiecznego przewożenia żołnierzy w Afganistanie z punktu A do punktu B. Kołowy transporter jest w środku ciasny, ciemny i gorący ale bezpieczny: głowice RPG i naboje odpijają się od pancerza, a wybuch IED nie robi na nim większego wrażenia. Jego wytrzymałość i niezawodność szybko stała się legendarna wśród żołnierzy (patrz: ciekawostki).

Uzbrojenie mocowane do Mastiffa może być różnego rodzaju, zależnie od przewidywanego zagrożenia na trasie przejazdu, są to: Heavy Machine Gun lub 40mm Automatic Grenade Launcher lub GPMG 7.62mm. Uzbrojenie mocowane do Mastiffa może być obsługiwane manualnie lub za pomocą joysticka z wnętrza pojazdu. Pomimo że transporter został zaprojektowany głównie do poruszania się po drogach, może również pokonywać głębokie brody: rura wydechowa jest poprowadzona górą na dachu oraz napęd na wszystkie 6 kół.

DANE techniczne brytyjskiego Mastiffa*
  • Nazwa: Cougar HE Mastiff PPV
  • Typ: ciężki transporter opancerzony piechoty
  • Używant przez: Wielka Brytania, USA
  • Producent: Force Protection Industries
  • Koszt jednego pojazdu: 1 milion funtów brytyjskich
  • Ilość używana przez Armię Brytyjską: 248
  • Używany przez Brytyjczyków: od lutego 2007 do dziś
  • Używany bojowo w: Irak, Afganistan
  • Załoga: 3 (kierowca, strzelec, dowódca) + 8 desantu
  • Uzbrojenie: Heavy Machine Gun lub 40mm Automatic Grenade Launcher lub GPMG 7.62mm
  • Pancerz: przednia szyba gruba 5.5 cala; pancerz kevlarowy potrójnej grubości; kraty zatrzymujące RPG
  • Długość: 7900 mm
  • Szerokość: 3800 mm
  • Wysokość: 3200 mm
  • Silnik: 7.2 litrowy turbodiesel
  • Napęd: na 6 kół
  • Wysokość podwozia: 38 cm
  • Zasięg: 420 mil
  • Masa bojowa: 23 600 kg
  • Zdolność pokonywania wzniesień: 22°
  • Prędkość max na drodze: 105km/h
  • Spalanie paliwa w terenie: 8.5 litra na 1km
  • Spalanie paliwa na drodze: 14 litrów na 1km
  • Ilość zbiorników: 2
* Wersja brytyjskiego Cougara HE różni się od pozostałych opancerzeniem, zasięgiem, pojemnością, elektroniką itd.

CIEKAWOSTKI
  • Wytrzymałość Mastiffa jest już legendarna. W Iraku jeden z pojazdów wjechał na bombę: siła wybuchu podrzuciła Mastiffa 2 metry w górę i urwała aż 3 koła. Mimo tego nikt w środku nie został poważnie ranny, a pojazd przejechał o własnych siłach 20 km z powrotem do bazy;
  • W Iraku kolumna Mastiffów wpadła w zasadzkę; w okratowaniu jednego z nich utknęła głowica RPG-7; Mastiff dojechał z niewypałem z powrotem do bazy i nikomu nic się nie stało;
  • Pociski do wyrzutni rakietowej Javelin (każdy warty 60 000 funtów są przewożone na przednich błotnikach Mastiffa; każdy pocisk jest trzymany w dużym futerale (długości 1 metra) i waży ok. 12kg - zbyt duży i ciężki, aby przewozić wewnątrz pojazdu;
  • Pomimo, że pole widzenia przez przednią szybę jest bardzo ograniczone, kierowca ma doskonały widok 360° dookoła pojazdu w dzień i w nocy. Obraz jest wyświetlany na ekranie komputera w kabinie kierowcy;
  • Broń zamontowana na dachu Mastiffa może być sterowana z wnętrza, za pomocą joysticka i kamer.
  • Mastiff jest w stanie przejechać 70 mil na kołach w których całkowicie nie ma powietrza.
Powrót