MASTIFF
Mastif jest najcięższym opancerzonym transporterem piechoty Armii Brytyjskiej, kupiony przez MoD specjalnie do max. bezpiecznego przewożenia żołnierzy w
Afganistanie z punktu A do punktu B. Kołowy transporter jest w środku ciasny, ciemny i gorący ale bezpieczny: głowice RPG i naboje odpijają się od
pancerza, a wybuch
IED nie robi na nim większego wrażenia. Jego wytrzymałość i niezawodność szybko stała się legendarna wśród żołnierzy (patrz: ciekawostki).
Uzbrojenie mocowane do Mastiffa może być różnego rodzaju, zależnie od przewidywanego zagrożenia na trasie przejazdu, są to: Heavy Machine Gun lub 40mm Automatic Grenade Launcher lub GPMG 7.62mm. Uzbrojenie mocowane do Mastiffa może być obsługiwane manualnie lub za pomocą joysticka z wnętrza pojazdu.
Pomimo że transporter został zaprojektowany głównie do poruszania się po drogach, może również pokonywać głębokie brody: rura wydechowa jest poprowadzona górą na dachu oraz napęd na wszystkie 6 kół.
DANE techniczne brytyjskiego Mastiffa*
- Nazwa: Cougar HE Mastiff PPV
- Typ: ciężki transporter opancerzony piechoty
- Używant przez: Wielka Brytania, USA
- Producent: Force Protection Industries
- Koszt jednego pojazdu: 1 milion funtów brytyjskich
- Ilość używana przez Armię Brytyjską: 248
- Używany przez Brytyjczyków: od lutego 2007 do dziś
- Używany bojowo w: Irak, Afganistan
- Załoga: 3 (kierowca, strzelec, dowódca) + 8 desantu
- Uzbrojenie: Heavy Machine Gun lub 40mm Automatic Grenade Launcher lub GPMG 7.62mm
- Pancerz: przednia szyba gruba 5.5 cala; pancerz kevlarowy potrójnej grubości; kraty zatrzymujące RPG
- Długość: 7900 mm
- Szerokość: 3800 mm
- Wysokość: 3200 mm
- Silnik: 7.2 litrowy turbodiesel
- Napęd: na 6 kół
- Wysokość podwozia: 38 cm
- Zasięg: 420 mil
- Masa bojowa: 23 600 kg
- Zdolność pokonywania wzniesień: 22°
- Prędkość max na drodze: 105km/h
- Spalanie paliwa w terenie: 8.5 litra na 1km
- Spalanie paliwa na drodze: 14 litrów na 1km
- Ilość zbiorników: 2
* Wersja brytyjskiego Cougara HE różni się od pozostałych opancerzeniem, zasięgiem, pojemnością, elektroniką itd.
CIEKAWOSTKI
- Wytrzymałość Mastiffa jest już legendarna. W Iraku jeden z pojazdów wjechał na bombę: siła wybuchu podrzuciła Mastiffa 2 metry w górę i urwała aż 3
koła. Mimo tego nikt w środku nie został poważnie ranny, a pojazd przejechał o własnych siłach 20 km z powrotem do bazy;
- W Iraku kolumna Mastiffów wpadła w zasadzkę; w okratowaniu jednego z nich utknęła głowica RPG-7; Mastiff dojechał z niewypałem z powrotem do bazy i
nikomu nic się nie stało;
- Pociski do wyrzutni rakietowej Javelin (każdy warty 60 000 funtów są przewożone na przednich błotnikach
Mastiffa; każdy pocisk jest trzymany w dużym futerale (długości 1 metra) i waży ok. 12kg - zbyt duży i ciężki, aby przewozić wewnątrz pojazdu;
- Pomimo, że pole widzenia przez przednią szybę jest bardzo ograniczone, kierowca ma doskonały widok 360° dookoła pojazdu w dzień i w nocy. Obraz jest
wyświetlany na ekranie komputera w kabinie kierowcy;
- Broń zamontowana na dachu Mastiffa może być sterowana z wnętrza, za pomocą joysticka i kamer.
- Mastiff jest w stanie przejechać 70 mil na kołach w których całkowicie nie ma powietrza.